EFN har en intressant genomgång av hur ABB, Sandvik och Volvo gått från att vara ifrågasatta industribolag till att bli några av börsens starkare verkstadsaktier.
Gemensamt är att bolagen gjort ganska liknande resor. Gamla ledningar har bytts ut, organisationerna har decentraliserats och flera verksamheter har renodlats eller sålts av. Resultatet har blivit tydligare bolag, bättre marginaler och högre förtroende från marknaden.
ABB lyfts som den stora vinnaren, medan Sandvik också har fått en tydlig omvärdering. Volvo har förbättrats operationellt, men EFN menar att marknaden fortfarande inte riktigt har värderat upp bolaget på samma sätt. En intressant poäng är att mycket av framgången verkar bygga på ganska “tråkiga” saker som mindre byråkrati, tydligare ansvar, snabbare beslut närmare kund och fokus på lönsamhet. Det är kanske där de stora värdena ofta skapas i industribolag eller i alla bolag.
https://efn.se/borsens-forlorare-tar-revansch-har-ar-industrins-nya-stjarnor
Gäller att köpa innan facit kommer...frågan är inte vad som har gått bäst...utan vilka som kommer vara de framtida vinnarna...kolla i backspegeln eller fokusera på vägen du har framför dig...
Du måste logga in eller registrera dig för att svara på tråden.