Nya Börssnack
Börssnack Fonder Makro SökLaddar...
Nya Börssnack

En mötesplats för alla som är intresserade av börs, aktier och investeringar.

Sajten

HemSökSå fungerar detOm ossKontakt

Juridiskt

VillkorIntegritetCookies

Konto

Logga inRegistrera

© 2026 nyaborssnack.com. Alla rättigheter förbehållna.

V
Vamos
söndag 28 juni 16:15

Kronan sämst igen

Ok kanske bra för mina amerikanska innehav men vill gärna höra er reflektion över varför den går dåligt?

https://www.di.se/nyheter/kronans-kraftgang-fortsatter-samst-i-klassen/

4 kommentarer
V
Vamos
2026-06-28 16:22
#1

Växte upp med en stark krona, på första tågluffen var man kung i Europa allt var svinbilligt men nu är det väl snarast det omvända. Europas billigaste bensin i Svedala? Är vi ett U-land?

G
Gekkosson
2026-06-28 17:47@Vamos

På 1960-talet fick man ge strax över 1 krona för 1 schweizisk franc, idag strax över 12 kronor. Vad har hänt sedan dess? Årtionden av devalveringar, hög inflation, återkommande ekonomiska kriser och socialistisk politik som bla fokuserat på hög sysselsättning framför en stark valuta har gradvis urholkat kronans värde. Ett rimligt antagande är att trenden kommer att fortsätta, frågan är dock vilka valutor man bör hålla på längre sikt? CHF och EUR? USA känns skakigt nu men det kanske är rätt tid att gradvis skala in sig under Trump med förhoppningen om en normalisering under kommande mandatperioder? CAD? Storbritannien verkar tyvärr vara på dekis.

A
alwaysanotherrainbow
2026-06-28 19:42@Gekkosson

Valutor är svårt, det enda man vet är att SEK på lång sikt kommer fortsätta försvagas med dagens politiker och vår Riskbank.

Själv lägger jag pengarna i Aktier i stället för valutor, däremot försöker jag passa på att köpa i USA när USD var lite svagare och SEK lite starkare, likaså köpte jag Norska aktier när SEK var mer värd än NOK. Blev rätt lyckosamt.

J
Josjo
2026-06-28 20:38@alwaysanotherrainbow

Så länge svenska politiker är positiva till vi ska vara världens socialkontor, så kommer vi inte kunnat växla upp. Tyvärr.

Svara på tråden

Du måste logga in eller registrera dig för att svara på tråden.